centrum promocji informatyki
E-MAIL
zapisz się zapisz się zapisz się wypisz się
SZKOLENIAMEDIA O NASPARTNERZYREGULAMINKONTAKT

seminarium
VI edycja seminarium z cyklu BADANIA NAUKOWE
NOWY TRYB PROCEDUR I AWANSÓW NAUKOWYCH - KRYTERIA KWALIFIKACJI KADRY NAUKOWEJ
Warszawa, 26.06.2013 Koordynator: Iwona Nowosielska

Prowadzenie obrad: Dr Emanuel Kulczycki

PROGRAM

26 czerwca 2013 r.
10:00 Wykład wprowadzający: Przedstawienie znaczenia daty 1 października 2013 jako cezury w zmianie jakości systemu awansów naukowych:
  • Dlaczego data 1 października 2013 r. jest taka ważna?
  • W jaki sposób nowy system awansów naukowych ma szansę poprawić polską naukę,
  • Kiedy "tak naprawdę" będzie funkcjonował nowy system awansowy
Dr Emanuel Kulczycki
(Uniwersytet Adama Mickiewicza)
10:20 Wykład: Diagnoza i kulisy turystyki habilitacyjnej Polaków na Słowację w l. 2004-2013.
Podejmę w swoim wystąpieniu dość trudny, bo niejednoznaczny dla badacza, obserwatora czy eksperta problem polskiego środowiska naukowego (głównie pedagogicznego), którego przedstawiciele usiłowali lub przeprowadzili przewód habilitacyjny czy na tytuł naukowy profesora z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych tak na Wydziale Pedagogicznym Katolickiego Uniwersytetu w Rużomberoku, jak i w innych uniwersytetach publicznych na Słowacji. O zjawisku emigracyjnych awansów wiele już mówiło się, szeptało, aniżeli formułowało się związane z nim problemy, wątpliwości czy nawet oskarżenia w stosunku do niektórych jego beneficjentów. W 2008 r. miała miejsce w naszym kraju ostra kampania medialna ujawniająca patologie związane z turystyką habilitacyjną Polaków. Niestety, nie tylko, że nic się nie zmieniło na lepsze, to jeszcze uległo pogorszeniu i dramatycznemu naruszeniu norm etycznych oraz prawnych.
Prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
(Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie)
11:20 Wykład: System awansu naukowego w Polsce na tle porównawczym.
  • Ewolucja systemów tytułów i stopni naukowych w Europie.
  • Stopień doktora i kryteria jego uzyskiwania.
  • Doktoraty alternatywne - od professional doctorate do doctor of professional studies.
  • Uzyskiwanie samodzielności naukowej - czy habilitacja jest przeżytkiem?
  • Profesura - między tytułem a stanowiskiem.
  • Problem profesur klinicznych.
  • Możliwe drogi reformy.
Prof. dr hab. Piotr Stec
(Uniwersytet Opolski)
12:00 Dyskusja, odpowiedzi na pytania
12:30 Przerwa, poczęstunek
13:00 Wykład i dyskusja: Sytuacja habilitantów w świetle nowych procedur awansowych.
  • Jak liczyć niepoliczalne, czyli wskaźniki bibliometryczne w ocenie dorobku.
  • Strategie awansu naukowego
  • Największy problem habilitantów? Brak jasnych kryteriów czy zmiana reguł w trakcie gry?
  • Czy nowy system procedur awansowych jest bardziej przejrzysty?
Dr Emanuel Kulczycki
(Uniwersytet Adama Mickiewicza)
14:00 Wykład i konsultacje: Uwarunkowania prawne zmian w trybie awansów naukowych (m. innymi orzecznictwo sądów administracyjnych, weryfikujące decyzje C.K.).
  • Stopnie i tytuł naukowy jako benefit finansowany ze środków publicznych i prawne tego konsekwencje.
  • Konieczność i sposoby parametryzacji dorobku / osiągnięć i segmentacji nauki a nadzór sądowo administracyjny
  • Rola jednostek uczelni a rola Centralnej Komisji
  • Nowe przesłanki awansu - stare dylematy
  • "O jedno słowo za daleko..." - orzecznictwo stawia "trudne" granice.
  • Podczas seminarium rozważymy m.in.:
    1. czy można odmówić wszczęcia postępowania habilitacyjnego z przyczyn merytorycznych,
    2. jak uzasadnić decyzję organu kolegialnego - rady jednostki
    3. dlaczego pięć uchwał "na tak" może nie gwarantować przyznania stopnia doktora
    4. czy obrona nadal musi być "publiczna",
    5. czy habilitant z postępowaniem wszczętym przed 1.10.2011 może złożyć wniosek o "nowe zasady",
    6. jaka procedura po 30.9.2013 dla postępowań wszczętych "po staremu",
    7. kiedy streszczenia i recenzje muszą wisieć na www jednostki / uczelni "do końca świata",
    8. jakie mogą być konsekwencje niedotrzymania terminów postępowania habilitacyjnego
    9. czy można zmusić habilitanta / doktoranta do pokrycia kosztów postępowania /przewodu
    10. czy przyjęcie funkcji członka komisji habilitacyjnej jest obowiązkiem, a komisja nie musi czytać recenzji
    11. czy jest "przedawnienie" dla wznawiania postępowań z powodu nadania awansu na podstawie dorobku powstałego z "naruszeniem prawa lub dobrych obyczajów w nauce".
Mec. Marcin Chałupka
15:30 Przerwa
15:45 Dyskusja panelowa: Problemy i wątpliwości prawne, etyczne oraz interpretacyjne - odnoszące się do nowych zasad awansów naukowych:
  • Czy nierzetelni recenzenci będą dyscyplinowani ? Rola jawności recenzji w nowych procedurach awansowych?
  • Czy można uzyskać habilitację w innej dziedzinie niż posiadany doktorat?
  • Autentyczność procedur konkursowych na stanowiska naukowe
  • Problem wymogu uzyskania w ciągu 8 lat przez adiunktów i asystentów kolejnego stopnia naukowego (doktoratu lub habilitacji) i praktyka zaliczania do tego okresu lat już przepracowanych (precedensy - na przykład U.W.).
  • Rola C.K. w awansach habilitacyjnych (tryb i uwarunkowania ustalania składu komisji habilitacyjnych).
  • Autoplagiaty a doktoraty i habilitacje.
  • Skuteczność systemowych barier w przeciwdziałaniu nepotyzmowi w jednostkach naukowych.
Moderowanie dyskusji: dr Emanuel Kulczycki, Mec. Marcin Chałupka
16:30 Zakończenie programu seminarium.
program
prelegenci
powiadom znajomego
patronat medialny
e-mailkontakt Na górę strony
Copyright © 2012 Centrum Promocji Informatyki spółka z ograniczoną odpowiedzialnością s.k. | tel. (22) 870 69 10, 870 69 78